Myślę, że wpis z którym dzisiaj przychodzę zainteresuje przede wszystkim tych z Was, którzy dopiero zaczynają pracę z maluszkami. A być może doświadczeni już nauczyciele również coś inspirującego dla siebie z tego tekstu wyciągną?

To jak, gotowi na lekturę?

1. Dobra atmosfera

Pamiętam kiedy w jednej z moich przedszkolnych grup zajęcia odbywały się w poniedziałek o godzinie 7:30 (!). Mamy deszczowy poniedziałek a ja wchodząc na teren przedszkola spotykam jednego z moich uczniów wraz z jego mamą. Umówmy się – pogoda nie zachęca do niczego. I w tym momencie biegnie w moją stronę uśmiechnięty mały Tomek wołając „Pani Miiiiiiiisiu! Dzisiaj poniedziałek! Zaczynamy od niemieckiego!” Radość w oczach i uśmiech jednego dziecka sprawiły, że spojrzałam na ten poniedziałek zupełnie z innej strony już wiedząc, że to będzie dobry dzień i dobry tydzień.

Do czego zmierzam?

Do tego jak ważne jest budowanie dobrej relacji i dobrej atmosfery z dzieciakami na zajęciach, która owocować będzie też poza murami przedszkola czy szkoły.

2. Motywacja

Wszystko co robimy, robimy z jakiegoś konkretnego powodu i wszystkiemu przyświeca konkretny cel. Tak jest też u maluchów. Wiadomo, w zależności od wieku motywuje nas co innego. I myślę, że warto zadać sobie pytanie co mogłoby zmotywować przedszkolaka do uczestniczenia w naszych zajęciach.
Maluszki uwielbiają być obdarowywane. Każdy „prezent”, który otrzymają wzbudzi w nich radość i poczucie bycia docenionym za swoją pracą. A co może być takim prezentem? Opcji jest kilka. Wesoła pieczątka przybita na stworzoną przez Was „kartę pochwał”, wspólnie ustalony mały symbol narysowany pisakiem na rączce, zajęcie specjalnego miejsca obok nauczyciela lub klasyczna naklejka. I osobiście uważam, że takie naklejki są najfajniejszym pomysłem, a jeżeli każde dziecko może samodzielnie wybrać sobie, która naklejka najbardziej mu się podoba to poziom radości wzrasta o 200%.
PS. Wiadomo, wcześniej ustalamy zasady i reguły, kiedy taki „prezent” dziecko może otrzymać.

Polecam Wam naklejki ze strony www.szkolnenaklejki.pl Ilość wzorów i kombinacji, które mają w swojej ofercie jest wprost niesamowita.

3. Gadżetowy zawrót głowy

O tym, że z niczego zawsze można zrobić COŚ wiedzą tylko nauczyciele. 😉 Wystarczy odrobina kreatywności, chwila wolnego czasu i tworzą się prawdziwe dzieła sztuki, które bardzo ułatwią Ci pracę. A pomocy dydaktycznych nigdy dość, zwłaszcza u językowców.

Papierowe kubeczki do układania wieży, patyczki, różdżka, piłka, tamburyno, kolorowe kartki, ozdobne pudełko, worek, skrzynia skarbów… Mogłabym tak wymieniać bez końca ale jak sami widzicie WSZYSTKO możemy traktować jako pomoce skoro nam pomagają.

Także kiedy następnym razem w Wasze ręce wpadnie przepiękne kolorowe pudełko – NIE WYRZUCAJCIE! Kto wie co można z niego wyczarować?

4. Ruch, dużo ruchu

Ruch jest przejawem życia i towarzyszy człowiekowi już od chwili narodzin. Jest niezbędny do prawidłowego rozwoju dziecka, dlatego tak ważne jest, aby o tym nie zapominać i możliwie jak najczęściej dostarczać dzieciom okazji do poruszania się. A jeżeli dołożymy do tego jeszcze naukę języka obcego to mamy połączenie wprost idealne!

5. Indywidualne podejście

Każdy z nas jest inny, ma inny charakter i temperament. Każdy z nas ma inne zdolności i umiejętności. Ale też każdy z nas lubi być zauważony i doceniony.
Klasa lub grupa przedszkolna to wielki miszmasz osobowości a przed Tobą nielada wyzwanie. Już od pierwszych zajęć musisz rozpracować grupę na tyle, żeby wiedzieć czego możesz się po każdej osobie spodziewać. I gwarantuję Ci, że w każdej grupie będą dzieci wyjątkowo pewne siebie, wygadane i chcące wykazać się na forum, ale będą też takie, które być może nie będą w stanie Ci się przedstawić ze względu na swoją niską samoocenę lub brak pewności siebie.

Co w takiej sytuacji robi tak cudowny nauczyciel jak Ty? ZAUWAŻA!

Bez nacisków, bez przymuszania pokaż takiemu dziecku, że dajesz mu czas. Być może nie na pierwszych czy drugich zajęciach ale w pewnym momencie się przed Tobą otworzy i kto wie, może będzie to wybitnie uzdolnione językowo dziecko?